{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.415 visninger | Oprettet:

Hans S
Hans S
Tilmeldt:
25. apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Førstegangs huskøber {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Efter at have boet til leje i en del år har jeg nu besluttet, at jeg vil ud og købe egen bolig.

Jeg er i den heldige situation, at jeg ikke (som mange andre efterhånden) har problemer med bankens velvilje, når det kommer til finansieringen.

Banken er med på at finansiere et hus på op til 2,3-2,4 mio.

Generelt er boligsituationen pt. jo som bekendt problematisk. Nogle "eksperter" siger, at huspriserne skal/bør falde med mindst 15-20% endnu, for at de har nået et realistisk leje.
Det indikerer jo egentlig at man bør vente med at købe.

Derudover hører man jo også, at der er historisk mange huse til salg.

Dette synes jeg ikke helt, jeg kan nikke genkendende til. I hvert fald ikke for den kategori jeg søger, som er ejendomme på ca. 180 kvm og op og gerne med lidt udhus/værksted (Region: Sønderjylland).

Jeg synes der er et MEGET tyndt udbud af denne type ejendomme, i forhold til for bare 2-3 år siden. Måske sælgerne her venter på bedre tider?

Derudover synes jeg, at der er rigtig mange huse, der fortsat ser ud til at blive udbudt til næsten "før-finanskrise-priser". Også nye huse der kommer til salg.

Generelt siger "eksperterne" jo, at man skal købe hus efter hvad man står og mangler her og nu - og ikke kigge på hvordan situationen må formodes at se ud om 2, 5 eller 10 år.

Hvis man ejer huset over en længere årrække, vil der jo som bekendt komme både prisstigninger- og fald over tid.

Bør man efter jeres mening vente med at købe hus til man kan se lidt mere klart hvor langvarig finans- og gældskrisen må forventes at blive, eller bør man købe nu, hvis privatøkonomien er til det?

Selv om det jo kan være svært at spå om fremtiden, forventer jeg da at blive boende en del år i huset, såfremt jeg køber nu.

Hvad mener i?

Tak for jeres inputs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs huskøber
  • #1   17. dec 2011 havde købt nu hvis det var mig, det der med at vente, det kan man jo gøre til evighed, for "hvad nu hvis"... skal ikke kunne sige om husene bliver ved med at falde i pris, men på et eller andet tidspunkt skal de nok stige igen, så i sidste ende går det sikkert lige op.

  • #2   17. dec 2011 Jeg synes du skal kigge på hvad der kommer til salg og kommer det rigtige hus så køb det!
    Jeg tror at i din region sønderjylland generelt kommer der ikke prisstigninger foreløbig og der kommer nok heller ikke voldsomme fald.
    Du bør finde det rigtige hus og når det er fundet så forhandler du dig til den rigtige pris... Idag er udbudspriser=forhandlingspriser...


  • #3   17. dec 2011 Jeg vil nu heller ikke vente. Hvis man køber hus er jo fordi man regner med at bo der i et godt stykke tid. Ellers kan det ikke betale sig. 10-20% er ligemeget i mine øjne hvis man finder det hus man gerne vil ha. Der kommer jo gode tider igen. Så kom igang med at købe. smiley

  • Mac & Kiki .
    Mac & Kiki . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101
    #4   17. dec 2011 om 2 - 5 eller 10 åt har du sikkert betalt det samme i leje udgifter som du har ved at havde købt huset nu..
    Vi købte hus for 10mdr siden og har ikke fortrudt det på noget tidspunkt..
    Ja vi kunne sikkert havde fået det 5 - 10% billigere hvis vi havde ventet et par år, men så ville vi hellere betale lidt ekstra på vores eget hus i stedet for at smide pengene i en anden persons lomme. smiley


  • Hans S
    Hans S Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #5   17. dec 2011 OK - tak for jeres inputs..

    Så må jeg jo bare håbe på, at det rigtige hus dukker op!


  • #6   18. dec 2011 Jeg synes at huspriserne her i kbh er dykket gevaldigt meget..
    Vi har været på jagt efter et hus i 2 år, og hver eneste gang vi har budt, så har det været for sent.
    Vi var tilgengæld heldige til sidst smiley

    For os var det vigtigt at finde det helt rigtige hus indenfor den økonomi vi havde at lege med. Lige med det her hus, ville vi ikke vente for at se om prisen ville falde. Vi havde før været uheldige.
    Havde vi ventet ville vi måske have sparet 300,000kr, men fortryder intet. Er siden da faldet over tidligerer priser på vores hus, og det var sat til salg for næsten 50% mere 1 1/2 år før vi købte.. smiley

    Finder du Hu-set du bare skal bo i resten af dit liv, så tænk ikke så meget over Om priserne kan falde. Du rissikerer bare at huset bliver solgt til en anden smiley


  • #7   19. dec 2011 kan kun sige at hvis vi nogen sinde kommer herfra så bliver vores næste hus købt på tvang.... det er helt sikkert..

    det er jo nærmest sådan de fleste huse bliver købt efterhånde og der er mange af dem..

    jeg ville nu ikke tænke så meget over det.. og det tror jeg heller ikke man gør hvis man finder det helt rigtige hus


  • Hans S
    Hans S Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #9   19. dec 2011 Tak til Mulle Pige & Linda.b.h.

    Lina.b.b.:
    Jeg har fulgt med i et stykke tid inde på www.tvangsauktion.dk, men der er desværre ikke så mange huse på tvang her i regionen. I hvert fald ikke i den kategori jeg søger hus i.

    Mulle pige:
    Du har ret. Man skal også passe på man ikke venter for længe, og pludselig er huset solgt.

    Fin (og aktuel) artikel du linker til i øvrigt smiley


  • #10   19. dec 2011 Hvis man har brug for et hus, og det rette kommer til salg. Så køb det. Huse er boliger, hjem, ikke økonomiske investeringsfonde. Vi er blevet forvænt med at skulle tjene på huse, nu er det bare "normaliseret lidt" smiley

  • #11   20. dec 2011 Heh.. Det var simpelthen Alt hvad vi kiggede på der blev solgt lige med det samme..

    På et tidspunkt var vi rundt og kigge i et af husene og i en halv joke kiggede jeg på mægler og sagde: "Nu hvor jeg har kigget og gerne vil købe huset bliver du ringet op om et øjeblik med beskeden om at det er solgt" Ganske rigtigt - 30 sek efter blev mægler ringet op - huset var solgt.


  • Hans S
    Hans S Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #12   20. dec 2011 Severin H

    Du har helt ret...man er nok blevet forvænt lidt for meget i de forgangne år og nu falder det hele ned på et lidt mere naturligt leje


  • Hans S
    Hans S Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #13   20. dec 2011 Mulle_pige .

    hehe...ja det lyder godt nok usædvanligt med jeres situation.

    Så vidt jeg kan forstå på dig er det alt sket EFTER finanskrisens start i 2008.?

    Det må være et meget eftertragtet område i har søgt hus i så smiley

    Men det beviser også, at det er en god ide at have køberbevis osv. på plads når man søger hus - for det kan meget hurtigt blive nødvendigt at slå til med kort varsel!


  • #14   21. dec 2011 det med køber bevis er en god ting.. for hold kæft hvor er det også bare pisse belastende når folk kommer og kigger og de så kun har råd til den ½ smiley vi havde 2 købere til vores og de kunne ikke få lov at låne.. det er altså skide irreterende når de ønsker at købe og ikke har tjekket hvad de må side for!! smiley

  • #15   21. dec 2011 Hans:

    Vi søgter vidt og bred.. Ikke noget specielt sted, udover kbh´s område selvfølgelig. Det var huset der skulle være helt rigtigt.. Og det var seriøst lige meget hvor vi var ude og kigge, så blev det solgt for snuden af os.

    Tror at mægleren til dette hus snød en smule for at hjælpe os smiley Tror han har holdt andre interesserede lidt hen..

    Og ja. Vi ledte fra 2009 og flyttede august i år smiley

    Køberbevis er riiigtigt godt at have.. Specielt fordi sådan noget pjat godt kan tage et par uger for banken at få fixet og imellem tiden kan huset blive solgt.
    Det er (undskyld sproget) kraftedeme pisse hamrende irriterende når man står og kigger på Drøm-men !

    Vi var utroligt kræsne med hvordan vores hus skulle se ud og har virkelig været rundt og kigge, men vi nåede da at lægge 4 bud og blev ringet op 3 gange og en enkelt gang stod vi i huset -> "Huset er solgt"

    Huset vi ejer nu, havde været til salg siden 2009 og var nået ned på en pris vi stadig ikke havde råd til, så for "sjov skyld" lagde vi et lavt bud og blev presset 200,000 længere op. Banken sagde ok til det og huset var solgt smiley Hos den nye mægler (en som i forvejen havde vist os en del huse) havde vores hus ligget i 8 dage da vi bød, og blev taget af nettet på 40´ne dag smiley

    Føler mig en smule heldig for huset blev solgt til 43% under første udbudspris smiley


Kommentér på:
Førstegangs huskøber

Annonce