{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.618 visninger | Oprettet:

må jeg bygge skur op af nabo'ens hus? {{forumTopicSubject}}

Halløj herinde!

Jeg står og vil flytte vores skur i vores andelsforening, for at få udnyttet pladsen bedre i vores gård.

men må jeg flytte skuret, så væggene er vores hus-ydermur på den ene side og den anden side af skuret er nabo huset.

nabo huset er bygget helt op til skellet, og der er 2,5meter mellem bygningerne.

skuret vil have et areal på knap 20m^2

Det skal siges at vi bor i lindholm, nørresundby samt vel kan betegnes som bymidten.

God Påske
mvh Mikkel & Jeanette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  må jeg bygge skur op af nabo'ens hus?
  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #1   23. apr 2011 Det kan du få svar på, hvis du kontakter jeres bestyrelse, og jeres nabo.
    Det er der ingen her der kan fortælle dig, da hver forening har sine egne regler....

    God Påske....
    Karin.


  • #2   23. apr 2011 Hej Karin.
    Jeg har selv lige kigget lokalplanerne igennem.
    og jeg må godt ligge den der. - ingen problemer smiley

    det der undre mig er at der står at Max. bebyggelsesprocent er 168% - hvordan kan man bygge mere end der er grund? smiley


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #3   23. apr 2011 Ja det er godt nok underligt skrevet....
    Men jeg er stadig sikker på, du ska kontakte din forening....


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #4   23. apr 2011 Jeg forstår det sådan, at den ene side af dit skur, vil blive din nabo´s mur på huset, er det rigtig?
    For så skal denne nabo vel også høres.....


  • #5   23. apr 2011 det er korrekt.
    Men jeg mener bestemt ikke at han vil have nogle indvendinger til det.
    vh Mikkel.


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #6   23. apr 2011 Nej det er jo en anden side af sagen smiley
    Det er jo bare fint hvis han ikke har det......


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #7   24. apr 2011 ja hvis bygger i flere etager kan man jo godt bygge over 100% af grundareal.

  • #8   24. apr 2011 Er der nogen servitutter på det byggeri i skel?

    Jeg synes der kommer en masse gæt i dne her tråd, som jeg TROR er forkerte...
    Jeg vil umiddelbart tro at du må bygge i skel når naboen må...
    Men det er lokalplan og servitutter det skal stå jeg mener ikke bygningsreglementet siger noget om det..

    Mit gæt er at du gerne må bruge naboens mur som side af skuret men du må nok ikke belaste væggen med vægt fra eksempelvis taget...

    MEN MEN MEN servitutter og lokalplan er jo det der afgør det!!


  • #9   24. apr 2011 Tror lige I blander nogle begreber sammen.
    Lokalplan er kommunernes/ amtes plan for området.

    En andelsbolig har en andelsforening, som har en bunke regler for hvad der må ske i foreningensboligere. Det er dem i første omgang der skal spørges.

    Er der så intet til hinder fra deres side, så kan du jo spørge Naboen. og
    Så skal du have en byggetilladelse af kommunen, skure over 9/10 m2 skal der tilladelse til..

    PS. men det er korrekt, man skal lige tjekke om der er tinglyst nogle servitutter


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #10   24. apr 2011 Anne K......Lige præsis.

  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #11   24. apr 2011 Frederik S.....
    Hvillke gæt er det du mener er forkerte? Så vidt jeg læser, er der ingen, der er kommet med nogen gæt.....


  • #12   25. apr 2011 For det første nej man skal ikke have byggetilladelse til et skur medmindre det er over 50 m2 og nej han skal ikke spærge andelsforeningen det er jo selve foreningen der vil bygge(jvf første indlæg).
    Udhusbygninger/garager indtil 50 m2 skal bare anmeldes til kommunen de kræver ikke byggetilladelse.

    Karin jeg er ret sikker på at du ikke skal spørge naboen om nogenting hvis man holder sig indenfor reglerne, en nabo skal først spørges hvis man søger dispensation og går udover reglerne...


  • #13   25. apr 2011 Kig på (link fjernet)

    Her ka n du få den nødvendige information. Men da reglerne er helt nye, så er det ikke alle kommuner (især ikke pga. rod efter kommunesammenlægningerne) der har nået at få fastlagt deres fortolkning af de nye regler, og du kan derfor risikere at blive behandlet efter de gamle regler, eller efter en fortolkning som der måske ikke HELT lyder som om den hænger sammen med gældende regelsæt.

    Iht BR08 kap 1.5 skal ALT hvad der er tag på anmeldes til kommunen:

    Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

    1) Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester på højst 50 m².

    2) Tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt til teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m².

    3) Enkeltstående ombygninger og andre forandringer i bebyggelser, der alene vedrører en enkelt boligenhed på højst 150 m² i etageejendomme med mere end en bolig eller en enkelt erhvervsenhed på højst 150 m². Den enkeltstående ombygning eller forandring må ikke medføre en udvidelse af etagearealet.

    4) Vindmøller.

    5) Satellitantenner med en diameter på over 1,0 m.

    6) Nedrivning af bebyggelser, der ikke er omfattet af kap. 1.7.

    7) Udendørs anlæg til opbevaring af husdyrgødning, korn og foder samt befæstede pladser.


    Og iht. kapitel 1.3

    Stk. 1

    Et byggearbejde må ikke påbegyndes uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, med mindre andet er bestemt i kap. 1.5 eller kap. 1.6.


    Ergo:
    Du skal have byggetilladelse til ALT byggeri der ikke kan nøjes med en anmeldelse. I det gamle reglement behøvede du kun anmeldelse/tilladelse hvis du IKKE overholdt nogle fastlagte regler.
    Herudover skal du stadig, når du lægger tag på noget som helst, sikre dig at regnvand falder på DIN grund, og det medregnes som en del af din BBR (ja også et brændely eller et tagudhæng over din hoveddør !). Og du er desuden altid omfattet af lokalplanerne og evt. byggelinier og servituter for din grund.

    Bor du en in etageejendom, klynge- eller rækkehus eller i en to families villa, så er du yderligere omfattet af særlige regler herfor.

    De regler gladius omtaler er reglerne fra forrige år, som du principelt set stadig kan være omfattet af hvis din kommune endnu ikke har behandlet det nye bygningsreglement.

    Omvendt, så er det vel svært at fastslå om byggeriet er færdiggjort før eller efter de nye regler trådte i kraft.


  • #14   25. apr 2011 Anne K du skal kende forskel på begreberne ANMELDELSE og BYGGETILLADELSE... Det er 2 forskellige ting!!
    Der skal kun ske en anmeldelse som man ikke får svar på fra kommunen medmindre den er ulovlig.


Kommentér på:
må jeg bygge skur op af nabo'ens hus?

Annonce