{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.530 visninger | Oprettet:

René P
René P
Tilmeldt:
30. dec 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39

luft til vand varmepumpe ? {{forumTopicSubject}}

Hej gutter.

Jeg er ved at kigge på en 2 år gammel (dog aldrig brugt) luft til vand varmepumpe. Og ville derfor lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med sådan en svend ?

Hvad skal jeg holde øje med i forbindelse med af købet?
Har ikke hverken mærke eller model nr på den, men har en kopi af typepaden, hvad skal jeg se efter der mht varmeværdi osv (om den kan varme mit hus op) ?
Kan man nøjes med at bruge varmepumpen alene til at varme huset op, eller skal der en sekundær varmekilde til ?

Er KUN interesseret i folks erfaringer med luft til vand varmepumper og IKKE hvad man har hørt rundt omkring.

Mvh René


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  luft til vand varmepumpe ?
  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #1   11. mar 2011 Her er hvad der står på typeskiltet

    Heating capacity 2700-6200W
    Heating power input 600-2080W
    Current (heating) 3,0A~10,0A
    Voltage 220-240V~
    Frequency 50Hz
    Phase single
    Electrical heater power 2000W
    Electrical heater current 8,8A
    Max. Input power 2500W
    Max discharge pressure 3,9MPa
    Max suction pressure 0,95MPa
    Refrigerant R410a/0,82kg
    Water pump flux 1m3/h
    Climate type T1


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #2   11. mar 2011 den er på 6kw, sådan jeg læser det og det er ikke særlig meget..
    Jeg har 169m2 og prøvede at fyre det op med 6kw og det gik ikke, måtte op på 9kw..

    Så hvor stort er dit hus?


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #3   11. mar 2011 Og hvordan er det med styring til den? Kan den kobles direkte på dit eksisterende varme anlæg osv.

    Så havde nok været fornuftigt at finde ud af hvad den hedder, så man kan få lidt flere fakta om den.


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #4   11. mar 2011 Mit hus er ca 120M2, og så har jeg 60M2 garage jeg gerne vil have muligheden for at varme op.

    Lige nu har jeg et olan 18KW underforbrændings kedel, hvor jeg er ved at være træt af at der skal fyres konstant bare for at holde huset varmt.

    Der er styrring med til varmepumpen, og som jeg forstod det var det bare plug and play (skal have en vvsér eller køle montør ind over)


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #5   11. mar 2011 med mindre dit hus er godt isoleret og med gode vinduer og sådan, så tror jeg det er for lidt.

    Ved du hvilke rør afgange der er på den? er det små 6. 8, 10mm kobber rør, eller er det 3/4 studse eller noget andet der sidder på den?


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #6   11. mar 2011 Mit hus er med nye vinduer og døre, der er kun gulvvarme i badeværelse på 8m2 og en gang på 18m2, ellers er der radiatore i resten af huset. Hele varmeinstallationen er 3 år gammel. Og huset er mellem isoleret 100mm i gulv til krybekælder, 100mm imellem etagerne, og 100mm på loft og tag (sidstnævnte er bestemt ikke nok, men der er desværre ikke plads til mere)
    Så vidt jeg husker var det 3/4" hvor der er skruet en 1/2" "neddrosling" på.


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #7   11. mar 2011 Sorry, det er 120mm i det hele, men det gør jo ikke sagen meget bedre.

    Hele sagens kerne er at jeg i de sidste 3 år har forsøgt at få mit fyr kørt ind så det kan overholde bare noget af de løfter sælgeren kom med (er nu oppe på omkring 2 timer imellem hver gang der skal fyres) og fyret er endelig begyndt at sende varme ind i huset hele tiden, men så er der sgu stadig langt op til de 4 gange dagligt der skulle fyres, som jeg blev lovet.

    Derfor har jeg nu valgt at der skal enten en varmepumpe (hælder jeg mest til) eller et stokerfyr.


  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #8   11. mar 2011 Det kan måske godt gå..

    Men jeg ville få en ud og undersøge det for dig, for jeg mener den ligger lige på grænsen.
    Og en varmepumpe levere kun 50grader varmt vand, så du kan højst få en fremløbs temperatur på 50 grader.

    har du shunt på dit fyr, for så prøv at drosle den så du kun køre 50 grader frem, så finder du ud af om en varmepumpe er noget for dig og så få en vvs´er ud og lave en beregning af dit hus.

    Det produkt vi sælger (CTC) ved jeg at de har sådan en formular, hvor de taster isolerings evne og div. ting ind og på den måde finder de ud af hvor mange KW huset kræver.


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #9   11. mar 2011 Mit fyr/shunt kan desværre ikke gå længere ned end 65 grader.

    Fyret står i et lukket rum i forbindelse med min garage, og når der er fyret op en hel dag står kedlen på 74 grader (digitalt) på shunt står der 70 på fremløb og lige omkring de 60 grader på retur. Disse tal er taget fra den sidste uges tid (hvor jeg fik mit fyr til at sende varme ind hele tiden og ikke kun i den periode hvor "møllen" køre)


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #10   11. mar 2011 Vil lige tilføje at der er en 1200L olietank koblet på som akku tank, hvor jeg har pakket den ind i rockwool og sat en kasse op omkring den.

  • #11   12. mar 2011 Eller også er det ufatteligt dårligt træ de fyre med.
    vi har et gasogen fyr( underforbrænding.
    som når vi har godt tørt træ kan nøjes med at fyld op hver 6-7 time.
    det er sat til pause fyring, hvilket vil sige det i perioder ikke fyre så hårdt, typisk nat og om dagen hvor man normalt er på arbejde. fyret er sat til 65 g og returen shunten er sat til 60. vi har ikke akkumulerings tank, da vi har gulv varme over det hele.
    i øjeblikket kan vi nøjes med at fyre op kl 14 og så fylde fyret et par gange, så har vi 22 g over hele huset, døgnet rundet og masser af varm vand..
    Måske du skulle skumme tanken godt og grundigt og så ofre en ladomat til at styre hvornår der kommer varmvand i tanken og hvornår det lukkes ind i huset en sådan koster ca 2500 /3000 kr..


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #12   12. mar 2011 Gider ikke døje med det lo*te fyr mere, nu har jeg gået 3 år hvor jeg i snit bruger 2m3 træ om ugen. Og makket med at få fyret til at køre rigtigt (uden at kunne få noget brugbar hjælp fra forhandleren) Nu vil jeg bare have noget der virker hele tiden uden at jeg skal bekymre mig om at skulle løfte en finger.

  • #13   12. mar 2011 Det er da forstågeligt nok, du skal bare passe på med ikke at ende op med en elregning som siger spar 2 til det hele og en varmepumpe der larmer meget..

    Det kunne måske godt betale sig at undersøge markede og så købe en pumpe af kendt mærke, måske lidt dyre her og nu, men på sigt billigere i brug..


  • René P
    René P Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #14   12. mar 2011 Det er et sero KS50-DC

Kommentér på:
luft til vand varmepumpe ?

Annonce