{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.541 visninger | Oprettet:

hjælp vedr. køb af andelslejlighed. {{forumTopicSubject}}

Vi er på udkig efter en lejlighed/række hus eller lign.
og vi er faldet på dette: (link fjernet)

og den ser jo meget fin ud, med den månedlige boligydelse på 3400, og hvis man skal låne de 400.000,- kan det gøres for ca 2100,- på etr afdragsfritlån..

MEN kan det betale sig at købe en andel frem for en ejer?
og hvordan ser markedet ud nu? er det nu vi skal købe, eller falder det ydeligere? (jeg tror det næppe)

har i eventuel nogle gode råd, som et par førstegangs købere kan få brug for..

Mvh Mikkel & Jeanette.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp vedr. køb af andelslejlighed.
  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #1   15. nov 2010 Hej førstegangs købere

    At spå om hvad vej markedet for boliger går vil/tør/kan jeg ikke. Det kan ingen men man kan gøre som søndag formiddag i kirken og tro sit.

    At købe bolig baseret på et afdragsfrit lån er i mine øjne et NOGO....så vil I blive ved med at skubbe gælden foran Jer og kun betale renterne....den gæld I sætter Jer i skal I helst afdrage på fra dag 1, sådan har jeg det selv. Jeg overvejer selv at bede om afdragsfrihed i 1 år på mit eget lån nu da jeg skal bygge men skulle jeg købe nu ville jeg afgjort begynde at betale af, især på et "lille" lån på 400K.
    Jeg ville personligt gå efter ejer, især med det marked vi har p.t. hvor ejerboliger der har ligget længe til salg (tjeck boliga.dk) kan fås med store afslag. Derudover vil jeg helst eje min bolig selv hvis prisen er 1:1 om jeg skal vælge andel eller ejer. "Fordelen" ved andel er afgjort at man deles om de store udgiftsposter (f.eks. et nyt tag) hvis det en dag skal skiftes.

    I må gøre som I mener bedst men som markedet ser ud nu ville jeg selv gå efter en ejer med lang liggetid (og lav pris) samt et fastforrentet 4% lån hos kreditforeningen og selv lægge udbetalingen.

    Mvh. Anders


  • #2   15. nov 2010 jeg har købt mig en andels lejlighed. Ved ikke om det er bedre end ejer, men man taber jo ikke på det som det ser ud nu, de er billige, og hvis de har været tilsalg længe vil ejer jo sikkert gerne hurtig af med den, jeg fik min 50.000,- under det den var sat til.

    I skal dog være opmærksomme på budgettet i andelsforeningen!


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #3   15. nov 2010 Jeg har ikke så meget fidus til det med at købe en andel.
    Boligydelsen, samt ydelse på lånet til indskuddet, og beløbet til fællesudgifter, løber tit op i en "pæn" pris.

    Jeg vil mene at det med afdragsfri lån er som at tisse i bukserne.....Det luner, men kun for en tid.
    Men det er jo heller ikke det, afdragsfri lån egentlig er baseret på.......Men derimod, hvis man feks ska ha bygget om, eller feks skiftet alle hårdehvidevarer ud, eller anden stor udgift, at man så gør det for en periode....
    I vores område er markedet dårlig, og har været det i en del år.
    Men det er jo forskelligt......
    /K


  • #4   15. nov 2010 grunden til et afdragsfritlån kommer på tale er at jeanette først er færdig på sin uddannelse om 3 år.. Derefter ville der selvfølgelig blive lavet om på det.

    men hovedspørgsmålet med dette indlæg var og hvad fordele/ulæmper der er ved andel frem for ejer..

    og tak for svarene indtil nu.


  • Jannie H
    Jannie H Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 19
    #5   16. nov 2010 Vi bor i Andelsbolig, og vi er super glade for dette. Nu bor vi i et andelsrækkehus fra 2007, og hvis vi istedet skulle ud at have et hus, der var så nyt, kunne vi ikke have råd til det. Derfor er det en super god løsning for os. Og i en andelsboligforening er man sammen om vedligeholdelse osv. istedet for at stå alene med det hvis man havde hus.
    Det kan være dyrt, og man skal være meget obs. på budgettet i foreningen.
    Håber du kunne bruge lidt af det smiley


  • #6   16. nov 2010 vi har fået tilsendt foreningen budget nu, men hvordan gennemskuer jeg at der er styr på det, og det er en "god" forening?

  • #7   16. nov 2010 Få en advoktat til at undersøge papirene.
    Jeg blev desværre snydt da jeg købte, foreningen var heller ikke så god, der var en vinhandler med, som ikke gad være med til at betale for istandsættelse af vores hus, men de er gået ud nu, så nu kan vi få det fikset smiley
    Men en advokat er gode penge at give når det handler om køb af bolig.


  • #8   17. nov 2010 Som én nævner, så skal I være meget OBS på foreningens regnskab. Få en advokat til at kigge på det.

    Jeg ville også vælge ejer, frem for andel. Jeg har haft begge dele :o)

    Umiddelbart ville jeg også sige, at afdragsfrit lån er no go - som Anders nævner - men når det er en tidshorisont på 3 år, til I ar færdige med uddannelse, så er det måske løsningen for Jer.

    I kan får meget ejer for 5.500 brutto på afdragsfrit - altså beløbet I enden på med husleje og afdrag på lån.

    Men det er jo en smagssag - og som Anders rigtigt nævner, man er nød til at følge sin mavefornemmelse/tro på det, for ingen kan spå om fremtiden.


  • #9   17. nov 2010 stavespasserfejl koster gratis :o))))

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #10   19. nov 2010 vi har lige solgt vores andels bolig den tjente vi 450.000 paa. jeg kan kun anbefale andelsbolig. det er en nem og billig maade at komme igang paa. husforsikring ejendomsskatter er en del billigere i en andelsforening. hvis i kan finde en aeldre andelsforening er udgifterne lavere da der er betalt mere gaeld i foreningen.
    Den forening vi boede i var udgifterne kun 500 pr md.
    Det eneste minus jeg kan se er at man hele tiden skal vaere eninge med resten af foreningen om hvad man foretager sig.


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #11   19. nov 2010 og forresten saa er den super fed den i har fundet

  • #12   22. nov 2010 Lækker lejlighed.
    Det jeg har hørt om andelslejligheder er at når konjunkturen er dårlig, (som nu), så er de dyre, fordi der ikke er så stor risiko. Hvor imod de er billige når vi har højkonjunktur .

    Andelsboliger har hvis aldrig været dyre end de er nu.


  • #13   22. nov 2010 Peter B: Hvor har du hørt det? Det kommer meget an på hvor de ligger. Bor selv i Allerød, og der er en til salg, som de taber meget på, man får den smidt i nakken, også de fleste andre jeg har set på.

  • #14   23. nov 2010 Kan godt være at det mest er i Jylland dette gælder.

  • #15   24. nov 2010 Her på sjælland er det fleste ret billige synes jeg, en der er tilsalg ved mig, er nyrenoveret, og 75 kvm. tror jeg, den koster kun 500.000,-


Kommentér på:
hjælp vedr. køb af andelslejlighed.

Annonce