{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.416 visninger | Oprettet:

Indførelse af regler om hund i leje. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

For at gøre en lang historie kort, er vi i den afdelig jeg bor i gang med at lave en forslag ang. regler om hund/kat.

Sagde er at kommunen (som med som manger andre bolig selskaber) har råderet over et hvis antal lejligheder, problemet er at de "typer" der har fået et lejlighed er lid uheldige, flere har kamphund samt andre racer som ikke er opdraget, aldrig i snor, gør folk og børn i området bange (er biske og gø'er/knurrer ad folk og børn)

Boligselskabet vil nu forbyde dyr (hund/kat) for at slippe for ligende situationer i fremtide,
hvilke langt de fleste beboer er i mod da rigtigt mange husstande har (flere) hund og/eller kat.

Vi har så snakket med bolig selskabet som er villig til at droppe deres planer om forbud hvis vi kan komme med et forslag som vil virke bedre, men hvordan?

Hvordan laver vi et forslag uden at lave en decideret kamphunde list? Hvordan kan de lade sig gøre at lave regler uden at ramme dem med store hunde som har hund som man bør?

Vores forslag indtil videre:
- Max 12kg (rammer alle store hunde både dem skaber utryghed men også dem der ikke er problemer med)
eller ansøgning om tillades før indflytning af hver hund (men hvem skal beatemme hvem der kan få tillades og hvem der ikke kan?)

- kopi af registrerings attest (fra dansk hunde register) og forsknings skal afleveres ved underskrives af leje kontrakt på hver kat/hund.
evt. nyanskaffelse af hund/kat skal meldes bolig selskabet inden køb.

- udgående katte skal være neutraliseret (pga. af store problemer med vildkatte katte i hele kommunen) og dyrlæge attest skal kunne fremvises

- Betingelser for hundehold skrives i lejekontrakten og evt. brud resultere i udsmidning ved 2. skiftlige klage med max. 14 dages opsigelse

Det er hvad vi har ind til vider, men vi mener ikke det vil holde/virke?

Så tænkte der måske var nogen der har boet i et bolig selskab og har oplevet ligende situation og måske vil dele erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indførelse af regler om hund i leje.
  • #1   15. maj 2010 Syntes ikke man kan skrive max 12 kg :S min mor dansk svek gårdhun vejer 15 fordi han er halvfed og han er jo ik en stor hund. Her hvor jeg bor har de skrevet de racer de ik vil have, de må ikke bo i lejlighederne og må overhovede ikke være på vores stier. Folk der kommer på besøg må heller ik have dem med, hvis man ik overholder den regl blir man smidt ud med det samme også selv om det bar er en ven der har den med

  • #2   15. maj 2010 Og så skal i bare lige vide hvis i får reglerne igennem så må de ikke kræve, dem der har kamphundee får disse hunde fjernet da de var der før reglerne blev lavet om

  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #3   15. maj 2010 Hejsa....
    Vi har på en generalforsamling i vores afd. i år, enstemmigt vedtaget nye regler vedr. hundehold i vores afd.
    Vi var også inde på det med vægt/størelse, men det vill gå ud over alt for mange, med "normale" hunde.....Og det er jo ikke meningen.

    Jeg fandt frem til denne artikel, som hjalp os rigtig meget....Prøv at læs den igennem, jeg tror den vil kunne hjælpe jer.

    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Muskelhunde_kamphunde~.pdf

    Vores forslag lød sådan her:
    "Forbud mod kamp og muskel-hunde racer, samt blandinger deraf."

    Og jeg ved der er rigtig mange boligforeninger der går ud fra det.....
    Det er ikke svært at vurdere, hvilke racer der hører under denne kategori, og når loven er lavet vedr. disse racer, er det jo endnu nemmere.
    Håber det kan bruges.
    Karin


  • #4   15. maj 2010 Det vil virkelig være trist :(, hvis husdyr bliver helt forbudt, fordi nogle ikke kan finde ud af at holde dyr på en fornuftig måde. Så jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med at få gennemført nye husdyrregler!

    Kan du evt. smide de nuværende regler ind? Måke er det bare et par rettelser der skal til ...

    **Hvordan laver vi et forslag uden at lave en decideret kamphunde list? Hvordan kan de lade sig gøre at lave regler uden at ramme dem med store hunde som har hund som man bør?**

    Jeg tror det bliver svært at få gennemført husdyrregler uden forbud mod muskelhunde, da medierne har blæst muskelhundeproblemet op, så der er en generel stemning mod muskelhunde.
    Selv om I laver et forslag, der forbyder disse hunde, så gælder forbuddet jo IKKE de muskelhunde, der allerede bor der (vel at mærke hvis nuværende regler bliver overholdt. Altså, som Stephanie skriver, må ejerene beholde deres muskelhunde, men må så ikke anskaffe sig muskelhund igen.

    Hvis I fastholder, at I ikke vil lave en liste over forbudte racer, kan I tillade hunde med en max-centimeter skulderhøjde, (men det betyder jo, at der er mange racer der bliver forbudte fremover).

    Måske kan I bruge følgende at gå ud fra:

    ---------------------------------------
    REGLER FOR HOLD AF HUSDYR:

    1
    Der må holdes max. 2 husdyr i hver bolig.

    2.
    Dyr skal passes på en ansvarlig måde. Det forventes at lejeren har erhvervet sig kendskab til den rette pasning og pleje af pågældende dyreart inden anskaffelsen.

    3.
    Der skal udvises hensyn til andre beboere, så disse ikke generes af husdyrhold.

    4.
    Avl og opdræt er ikke tilladt.

    5.
    Inden lejeren kan få tilladelse til husdyr, skal reglerne for husdyrhold gennemlæses og accepteres.

    ----------------------------------------------------------

    For KATTE gælder følgende:

    1.
    Katte, der er over 6 måneder gamle, skal være neutraliseret, øremærket og registreret. Boligforeningens kontor skal have kopi af neutralisations- og øremærkningsattest.

    2.
    Katteejeren skal sørge for, at katteholdet ikke medfører lugtgener:
    * Katte skal altid have adgang til tilstrækkelig rengjort grusbakke.
    * Brugt kattegrus skal pakkes forsvarligt ind inden bortskaffelse.

    3.
    Udegående katte er kun tilladt i afdelinger med rækkehusbyggeri. Her gælder følgende:
    * Katten skal i videst muligt omfang holdes under opsyn af ejeren, mens den er ude.
    * Ejeren skal sørge for, at der ikke sker forurening af fællesområder (sandkasser o. lign). Sker der “uheld” skal katteejeren straks fjerne kattens efterladenskaber.
    * Det anbefales, at katteejeren indretter et kattetoilet i egen have. Sand/grus må udskiftes tilstrækkelig ofte, så lugtgener undgås.

    4.
    Ved husdyrtilladelse i afdelinger med udelukkende etagebyggeri tillades kun indekatte. Det anbefales at sikre altan og vinduer med net eller lignende.

    --------------------------------------------------------------------

    For HUNDE gælder følgende:


    1
    Hunde må ikke ved lugtgener, glubskhed, utidig gøen, hylen mv. være til gene for andre beboere.

    2.
    Hunde skal altid føres i snor på fællesarealer.

    3.
    Ejeren skal straks fjerne hundes efterladenskaber.

    4.
    ID-mærkning og registrering skal ske, inden hunden er 4 måneder gammel. (lovpligtig)
    Boligforeninges kontor skal have kopi af ID-mærkningsattest.

    5.
    Hunde skal bære halsbånd med oplysning om ejers navn og adresse/telefonnummer. (lovpligtig)

    6.
    Hunde skal være ansvarsforsikret. (lovpligtigt)

    7.
    Følgende racer tillades ikke:
    (liste ....)

    -------------------------------

    ... og så noget om at hvis reglerne overtrædes, bortfalder husdyrtilladelsen, og fortsat brud på regler kan betyde, at lejmålet opsiges.


  • #5   15. maj 2010 Synes det lyder godt meget af det. Men generelt er det vel, at husdyr skal godkendes inden anskaffelse. Og at efterladenskaber skal fjernes straks, hunden skal holdes i snor og andre logiske ting.
    På den måde, behøver man ikke udelukke nogen.
    Evt. kunne man vedr. store hunde sige, at de ejeren for egen regning skal have hunden testet ved en dyreadfærdsterapeut, om den er egnet til lejlighed, hvis man vil ind og bo der.

    Personligt synes jeg dog, at en muskel hund, der kræver meget motion og underholdning, ikke bør sidde i en lejlighed,men ude hvor der er hus og have. Jeg er også en af dem, der mener det er ejeren og ikke hunden, der ofteste er noget i vejen med. Og husk, at små hunde også kan være bidske og gø smiley

    Håber I finder en god løsning.


  • #6   15. maj 2010 * Stephanie S

    Det er vi godt klar over smiley
    Det er jo det samme hvis bolig selskabet indføre total forbud. Det gælder jo ikke de idoter der bor her nu men dem der flytter ind fremover.


    * Karin

    Tank for linket, folderen kommer med til mødet smiley


    * Tinka D

    Der er ikke nogen regler, derfor forslog vi boligselskabet at der kom nogen isteden for bare at indføre forbud.

    Dit forslag men et par enkle justreing tro jeg vil passe meget godt, men vik har møde her i næste uge.


    *Mie R
    Vil give dig ret med hensyn til store hunde, men hvad med f.eks en JRT? selv om den er lille kræver den lige som meget aktivering og gå ture som en stor hund, derfor mener jeg ikke at vægt/højde grænse vil hjælp


  • #7   15. maj 2010 Enig, den kræver (og alle kræver motion og aktivering). Men synes nu, det stadig er i et mere fysisk i længere tid's omfang, en muskelhund gør.
    Helt bestemt de sagtens kan have det godt i lejlighed også... Og begge størrelser kan larme. Har selv chihuahuaer, og trods de er mini, så kræver de stadig motion og aktivering, ellers keder de sig og så er det de laver ballade og gøer en masse


  • Karin
    Karin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 10 Følgere: 10 Boliger: 1 Emner: 84 Svar: 950
    #8   15. maj 2010 Den Lilla stol.....

    Jeg udskrev folderen, Boligforeningen kopierede den til samtlige beboere. Så de i ro kunne læse den inde mødet.


  • mette K
    mette K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #9   30. maj 2013 Er der nogle der kender reglerne her. Min mand og jeg bor i et stort lejet hus, hvor vi ikke må have hudyr......... men men kan det være rigtigt at vi ikke må passe vores svigerdatters lille søde, rolige hund ( ca 3 kg ) somme tider når de skal nogrt.
    Mvh Mette


Kommentér på:
Indførelse af regler om hund i leje.

Annonce