{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.613 visninger | Oprettet:

Mac & Kiki .
Mac & Kiki .
Tilmeldt:
12. jun 2008
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101

regler ang lån, friværdi og bolig {{forumTopicSubject}}

Hey..
Damen og jeg står i denne situation at vi gerne vil købe hus.. jeg går i skole og hun arbejder på plejehjem,. bankdamen har sagt vi ikke kan få lån før vi har bragt vores billån ned, da vi ikke har råd til at have begge lån hun siger at vi SKAL have råd til den dyre låne mulighed selvom vi gerne vil have et afdragsfrit mens jeg går i skole.

Mit spørgsmål er dette: hvis huset er sat til 1,4mio og vi får det presset ned til 1,3 er der så ikke 100.000 i friværdi som vi evt kan bruge til at fjerne vores billån..?

(krydser fingre for at i siger at det er muligt.. smiley )

Mvh

Mac


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler ang lån, friværdi og bolig
  • #1   16. aug 2008 prøv og søg online ved brf gjorde vi og vi måtte købe for 950 kilo 105 % finanseret.... vores bank mener heller ikke vi kan købe hus

  • #2   17. aug 2008 hmm nej er der jo ikke for i betaler jo ikke 1,4 mio kr. og i låner jo kun 1,3 og friværdien låner man i det man har betalt tilbage. tviler på banken vil lade jeg låne penge i huset på samme tidspunkt i som i køber.

    men hvorfor ikke få et sammenlagt lån bil/hus = lavere rente 1 lån ?

    snak evt med andre banker vi kunne hellere ikke låne i min kærestes bank men i min egen ingen problem og vi havde begge bil lån og jeg er færdig udlært og kæresten er under uddanelse smiley

    håber det hjalp lidt smiley


  • #3   17. aug 2008 du kan ikke låne 1,4 til et hus der kun koster 1,3
    Men hvis du får huset til 1,3 og det reelt er 1,4 værd så har du en friværdi på 100.000
    Men det skal gøres i den rækkefølge....

    Tal med en anden bank, og lad evt. din nuværende bank vide at du har tænkt på at kigge til anden side..... Du kan evt. give pant i bilen

    Iøvrigt mener jeg det er dumt at tage et afdragsfri lån...... Det kan godt være at du er sikker på at du kommer til at tjæne meget mere når du er færdig på skolen........... Men hvad nu hvis du ikke gør?



  • Mac & Kiki .
    Mac & Kiki . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101
    #4   17. aug 2008 er rigtig glad for svarene..
    Max V det er også den vej vi havde håbet at gøre det.. huser er jo stadig 1,4 værd selvom vi presser hende til 1,3... plus det har huset stået stille siden 70 og er nem at får shinet op hvis man arbejder lidt.. og så stiger værdien igen. smiley

    Men jo vi bliver nødt til at have det afdragfrit de første par år da vi ikke har sindsyg mange penge og gerne vil lave en masse ved huset så værdien stiger..


  • #5   17. aug 2008 Huspriserne er på vej ned.

    Jeg gav 500.000 for mit i 2003 i 2007 lagde jeg lån om, der var det blevet 1,2 værd, men da prisen var på sit højeste var det 1,4 værd.

    Det koster penge hver gang du skal lave nyt lån eller omlægge, afgifter osv. Om 2 år kan det være at huset kun er 0,7 værd. Ting og sager koster ikke mere end folk vil give for det, det gælder også huse.

    Hvis huset har stået stille siden 70 skal du påregne væsentlige moderniseringer.


  • #6   18. aug 2008 nej det er først friværdi når du har afbetalt noget af gælden..

  • #7   18. aug 2008 Hej MAC.
    Hvad et hus er værd, afgør kreditforeningen med deres vurdering (I hvertfald når vi taler belåning).
    Du kan låne 80% af husets værdi i kreditforeningen (kreditforenigens vurdering).
    De resterende 20% skal du enten have sparet op eller låne i banken.
    Hvis KF vurderer det pågældende hus til kun at være 1,2mio værd og I skal betale 1,3 mio for huset, så kan I låne 960.000,- i KF og 340.000,- i banken.
    Hvis KF derimod vurderer at huset er 1,6mio værd, så kan I låne 1,280.000,- i KF og 20.000,- i banken.

    Friværdi opstår først når man skylder mindre end huset er værd, uanset om forskellen er opstået ved at du har afdraget på lånet eller om forskellen er kommet ved at huset er steget af sig selv. Man kan f.eks. kunnet opleve at have friværdi selvom man har haft afdragsfrie lån, da markedets prisstigninger har skabt friværdien, men disse dage er vist ovre......

    Som markedet ser ud nu, ville jeg være yderst betænkelig ved at købe hus med afdragsfrie lån, da du kan risikere at huset er meget mindre værd om et par år, når du skal til at betale af på gælden. Flere steder i landet er huspriserne faldet 10-15% inden for det sidste år.

    For et par år siden ville du sagtens have kunnet ovrtale din bank til at give jer afdragsfrie lån imens du gik i skole, men med den finansieringskrise vi er inde i for tiden, tror jeg det bliver svært. Husk nu at tænke fornuftigt inden I køber hus, da det dælme ikke er sjovt at have en alt for stram økonomi, så hellere vente til I begge har fast job (ved godt det er svært, men oftest vil det være det mest fornuftige).

    Samtidigt er det måske også lidt farloigt at købe hus INDEN du ved hvor du får arbejde, når du er færdig med skolen, og hvem siger du kan få job når du er færdig?

    Håber at I kunne bruge min lille moralprædiken til noget fornuftigt eller ihvertfald får jer til at tænke det hele godt igennem inden I skriver under på noget som helst.

    MVH Frank


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #8   18. aug 2008 Puha.. Jeg kan følge tankegangen, men 1.4 / 1.3 millioner er mange penge der skal tilbagebetales!

    Jeg er ret sikker på at I kører sur i det iløbet af ganske kort tid, og så er det slet ikke sjovt mere desværre. Det kan koste kærligheden i værste fald, og det er det vel ikke værd?

    Det enest rigtige - og særligt med de dårlige tider i vente - er at få Jeres billån knaldet af, og få sparet lidt op først.

    Hvilke penge vil i forøvrigt renovere for, hvis i er total belånt? smiley Hmm..


  • Mac & Kiki .
    Mac & Kiki . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 101
    #9   18. aug 2008 har idag snakket med banken og sådan hang verdenen ikke sammen.. hvis det bliver solgt til 1,3 er det kun 1,3 værd.. men hvis vi får det med et afdrags frit lån kommer det til at koste os det samme som den lejlighed vi sidder i nu incl el, vand og varme.. og vi har 7k til os selv hver måned i et 10mds budget...så det ville være en fordel for os at få huset da vi kan lave MEGET selv.. har bla bygget helårs udstue, 1sal beboeligt, skorste og brændeonv og wellness med spa sammen med min far i deres hus.. og damen har lavet loftet ved hendes forældre.. så hænderne er ikke skruet forkert på..

  • #10   18. aug 2008 Husk nu at på et afdragsfrit lån afbetaler du ikke på gælden, men når der er gået eks. 5 år, og i vil til at afbetale, så har i kun 25 år til at tilbagebetale det fulde beløb med mindre i lægger lån om til et nyt 30. års.

  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #11   18. aug 2008 M A C

    Stop stop stop!

    Du er på vej ind i én af de huller der p.t. er opstået på boligmarkedet !! Nemlig tvangsauktioner!

    Mange har de seneste 2-3 år udnyttet deres friværdi i husene. Det har skabt et kæmpe problem nu hvor huspriserne falder og deres friværdi er brugt op - Og mere til!!

    Derfor ryger et utal af huse lige for tiden på tvangsauktioner og folk står uden penge. Man forudsiger at boligmarkedet falder med 10 % i værdi - pr. år - over 2 år. Det betyder at et hus på 1 million taber 100.000 kr. i værdi pr. år - 200.000 kr. over 2 år! Dermed ender du med et kæmpe minus under bundlinjen!!

    Afdragsfrie lån opstod da boligmarkedet eksploderede og priserne steg i vejret. Nu er der ved at ske det stik modsatte og dermed er det - set med mine øjne - galmatias at tage et afdragsfrit lån, medmindre huset er til salg LANGT under dens vurderingspris!

    Tænk Jer om en ekstra gang! I kan ende med at brænde jer voldsomt på det her !! smiley


  • Vandet .
    Vandet . Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 473
    #12   18. aug 2008 Max V

    Nemlig! Og at lægge lån om, er ikke helt billigt.


  • #13   18. aug 2008 Det har jeg også skrevet før.....

    Jeg er eddernageme glad for at vi har i alt 2 lån på hhv 3% og 4% fastforrentede, og "kun" skylder 880.000


  • #14   19. aug 2008 Hej M A C.
    Jo, det hænger sådan sammen! Vores hus købte vi for 820,000,- og fik det vurderet til 980.000 af kreditforeningen, derfor blev vores banklån mindre end hvis det kun var vurderet til slagsprisen. Jeg har flere bekendte der har fået hele huset financieret igennem kreditforeningen, fordi de har sparet en masse penge ved at bygge huset selv og derved var vurderingen i nogle tilfælde 1 mio højere end byggeudgiften.
    Pas nu på med de afdragsfrie lån. tænk på at når I om et par år, stadigt væk ikke har afdraget en krone på selve lånet, men kun betalt renter.
    Og hvis man så tænker på at huspriserne kan falde op til 10% pr år (alt efter hvor i landet huset ligger), så skylder I stadigt 1,3mio selvom huset måske kun er 1,1 eller 1,2 værd!
    Hvis bolig priserne falder støt og roligt, så skal der mere end en klat maling til at trække priserne op igen, så det stadigt er 1,3mio værd.
    Jeg siger ikke at I ikke skal købe hus, for det er super fedt at have sit eget, men hvis betyder at man taber penge ved at eje, så er det knapt så fedt.


Kommentér på:
regler ang lån, friværdi og bolig

Annonce