{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.631 visninger | Oprettet:

hasse L
hasse L
Tilmeldt:
14. okt 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31

Hvilken boliglån skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at købe en lejlighed til 1.050.000,-
Jeg ved bare ikke hvilken lån jeg skal vælge jeg er så usikker på det område. Er der nogen der har en ide om hvad der er det billigste lån ved 1.050.000,-
Jeg havde bare tænkt mig fast rente på 5% ved 30år ved kredit foreningen og det samme ved det 20% lån ved banken...
Men er det lidt dumt og hvorfor?
Sku jeg måske vælge 10års afdragfri eller?
Hvad vil det billigste lån være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken boliglån skal jeg vælge?
  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #2   3. nov 2009 Mogens S

    Ja har det også lidt på den måde, Men hvis man tar afdragfri lån så skal man vidst betale mere om måneden efter 10år...
    Har også hørt om det der flexlån men jeg ved ikke lige hvor meget man vil spare i sidste ende....


  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #4   3. nov 2009 Jeg tror det der afdragfri er fint nok hvis man lige er blevet arbløs i en periode hvor man ikke rigtig får råd til at betale af, sådan som jeg ser det...

  • #5   3. nov 2009 Det kommer helt an på hvor risiko villig man er...

    Er man typen der godt kan lide at gamble lidt, så er flexlån klart det billigste i øjeblikket, med en rente omkring de 2%

    Men er typen som går med livrem og seler, så vil et fastforrentet 5% lån være det mest optimale, her ved du hvad du skal betale og der kommer ikke nogen overraskelser undervejs.

    Om man skal vælge afdragsfrit er svært at rådgive om, men vis du f.eks. har anden dyre gæld som forbrugslån osv så vil det klart være det bedste at vælge afdragsfrit også få betalt det mere af på de dyre lån...

    Lige til sidste en fin artikel fra i dag smiley
    (link fjernet)


  • Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 15
    #6   3. nov 2009 Må give "Who I Am" ret - Lån er svært at give råd om sådanne steder, for det kommer an på hvordan man har det med risiko osv.

    I længden - over 30 år - Har det indtil dato altid været billigst at tage flexlån, og da specilt nu hvor renten er så lav.
    -HUSK!! Du kan vælge at lægge dine lån om hvis renten skulle stige, alt efter om du vælger F1, F3 el. F5?

    Generelt vil jeg dog mene det kræver en vis luft i øknomien for at have flexlån, hvis man er typen der burger alt hver måned og ikke har råd til at der f.eks. ved årsskiftet kommer en ekstraudgift på 1000 kr. om md. så skal man vælge fast rente.

    Derud over er jeg bestemt IKKE enig med Mogens vedr. afdragsfrihed.. Afdragsfrihed er en god ting hvis man bruger det rigtig.
    Tal evt. med din bankrådgiver om afdragsfrihed på Realkreditlånet (laveste rente) og så et banklån på f.eks. 10 år.
    - På den måde betaler du kun renter på RK'en og afdrager med alt hvad du kan på Bank lånet. På den måde bruger du afdragsfriheden til at få nedbragt din dyre gæld.
    Når du efter 10 år er færdig med dit banklån, har du 20 år til at betale dit RK-lån ud, der kan du tilgælgeld betale med alt det du tidligere har brugt på både renter og afdrag på banklånet.
    Vær dog opmærksom på at få din ydelså på boliglånet tilpasset så den ikke kun passer med at det er væk efter 10 år, men få den i stedet så "høj" at den passer med ydelsen du skal betale når du overgår til at afdrage på RK-lånet. - så kan det bare være du i stedet kun skal bruge 6 års afdragsfrihed nu - bonus! så er der til evt. arbejdsløshed, børn, bil el. lign senere i livet.

    Sidste bonus mulighed er hvis der er overskud i økonomien, så afdrag dit banklån over kun 5-7 år... når du er færdig der går du igang med Rk-lånet og sætter ydelsen som om du "kun" have 20 år tilbage selvom du reelt har 23-25. Dermed kan du omlægge dit lån (koster lånomlægning!!) til et lån med variabel løbetid i stedet for varibel rente.. (Man kan dog aldrig gå over 30 år i alt, så hvis renten tager himmelflugt, skal man op méd kontanterne, men så er der mulighed for at tilpasse sig inden.)

    Håber det ga mening - og ta en snak med din bankrådiger om hvad de syntes du skal vælge.. Bed dem om at fortæle dig om forskellige muligheder og få dem evt. til at skrive fordele og ulemper ned til dig. så du kan sammenligne og finde ud af hvad der passer til dig og dit temperement.


  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #8   4. nov 2009 Tak for alle det fine svar smiley

    Og nej jeg har indtil videre ingen gæld andre steder... Det bliver det første på det 1.050.000,-


  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #9   4. nov 2009 havde også tænkt meget på obligationslån mogens. men det ku jo være der var andre gode muligheder så ville lige høre andre inden smiley

  • #10   4. nov 2009 Nu skriver du lejlighed, det er vel ikke en andels lejlighed vel?

  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #11   4. nov 2009 nej nej det er en ejerlejlighed :-))

  • #12   4. nov 2009 Fint nok, ellers kunne det have været ligemeget at tænke i realkredit lån smiley

  • Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 15
    #13   4. nov 2009 Mogens: Det var ikke for at sige det er forkert det du skriver.. Var helt med på at det var din personlige holdning..

    Jeg læser dog indlæget som om nahro skal låne alle pengene til lejligheden... Hvis det er "rigtigt" vil han helt naturligt få en dyr og en billig gæld, da han som du sikkert også er klar over kun kan låne 80 % i kreditforeningen. de sidste 20 % skal han selv komme med el. skal de finansieres via banken.

    Derfor er min personlige holdning at med mindre man kommer med relativt stor friværdig og kun skal låne i Kreditforeningen at afdragsfriheden er god hvis man vel at mærke bruger den korrekt..
    Men det lyder i bund og grund som om vi er enige lige på det punkt!


  • hasse L
    hasse L Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #16   5. nov 2009 Ja Mogens det var i hvert fald det lån jeg tænkte på at ta, men har ikke sagt ok til det endnu, sku lige hører om andre lån først men nu har jeg besluttet mig og det bliver vidst det lån, håber ikke jeg fortryder senere hehe smiley

Kommentér på:
Hvilken boliglån skal jeg vælge?

Annonce