{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.972 visninger | Oprettet:

J L
J L
Tilmeldt:
16. nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 122

"Isoleringsplader" til kældergulv {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi er næsten færdige med at renovere vores kælder (entré, bryggers og to værelser) og skal nu til at lægge gulv. I entré og bryggers skal vi have klikgulv og i værelserne skal vi have gulvtæppe. Der er ingen isolering under betonen, så der er pænt fodkoldt. Derfor vil vi gerne lægge nogle "isoleringsplader" i alle rum under klikgulv og gulvtæppe.

Vi har købt nogle grønne plader "No Noise", som vi fik anbefalet i butikken. Vi har prøvet at lægge dem på gulvet, og de tager virkelig meget af kulden. Kæresten spildte lidt vand på en af dem, og den bulede op og blev blød og "mør". Derfor ved vi ikke helt, om vi måske hellere skulle finde en anden slags "isoleringsplader". Da det jo er kældergulv, kan det muligvis blive en smule fugtigt om vinteren. Vi ved det ikke, da det er første år kælderen skal bruges. Det er jo bare ikke smart, hvis alle "isoleringspladerne" bliver fugtige, buler op og bliver "møre". Hvilke "isoleringsplader" kan anbefales?

Kan vi lægge dampspærre på betonen, isoleringsplader ovenpå og tilsidst klikgulv/gulvtæppe? Nogen siger vi ikke må lægge dampspærre på, da fugten så vil blive i betonen og resultere i svamp. Andre siger at vi selvfølgelig skal lægge dampspærre. Arh.. det er ikke nemt. Hvad siger I?

På forhånd mange tak.. og go' lørdag aften

Jannie


Mangler du inspiration til gaven til din far?
Hos Find-gaven kan du få inspiration til gaver til for eksempel din far, hvis du har svært ved at finde ud af hvad du skal give ham.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Isoleringsplader" til kældergulv
  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #1   29. aug 2009 hvad med en tynd plade styrolit/flamingo

  • #2   29. aug 2009 Ja det var da muligvis en rigtig god idé.

    De kan ikke blive fugtige vel? Men vi kan jo ikke lægge klikgulv/gulvtæppe direkte ovenpå flamingo vel?


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #3   29. aug 2009 tjaaaa , det skulle man vel nok kunne , kan ikke se hvad der kunne ske , det ville godt kunne holde til trykket . men har ikke prøvet det selv.

  • #4   29. aug 2009 Okay.. jeg kigger nærmere på det. Tak for rådet:)

  • #5   30. aug 2009 Jeg kender flere par, som har skruet de her "U" vikler i deres kælderbeton, og så lægge nogle spær i uet, og så gulv ovenpå.
    Det skal gerne være sådan at i har ca 10cm luft imellem gulv og beton, på den måde er i også bedre sikret, HVIS der skulle komme vand i kælderen på et tidspunkt.
    -Der skal eddermame meget vand til, at dække 10cm over hele kælderen smiley

    derudover, skal du så når du lægger gulvet, have isolations huller hele vejen rundt langs væggen, så fugt osv i betonen har mulighed for at fordampe op ad de huller, og ud af jeres vindue smiley


  • #6   30. aug 2009 Tak for dit svar:)
    Det kan vi dog ikke gøre, da der i forvejen kun er 2 meter til loftet. Vi har ikke lyst til at ændre på gulvhøjden, så der bliver lavere til loft.


  • #7   30. aug 2009 Micheal B. iflg bygnings reglamentet er det ulovligt og bruge flamingo som isolering hvis det ikke er kapslet inde f.eks under et beton gulv. da det danner giftige gasser hved brand som du ikke kan lugte men de tager livet fra en.

    Mvh Casper ,


  • #8   30. aug 2009 Casper P
    Det var da dejligt du lige skrev det:)
    Kan du ellers svare på mit spørgsmål om dampspærre?


  • #9   30. aug 2009 Altså dit kældergulv er ligesom alle andre gulve.
    Du må ikke bare lægge noget på, uden at have luft imellem til eventuel fugt.

    Ved godt, at 10cm lyder af meget, men så bliver der 190cm til loftet, er det ikke nok for jer, eller ?



  • #10   30. aug 2009 Jubas
    Vi vil ikke have lavere til loft.

    Nogen herinde der kender til platonplader? Har nemlig fået at vide på et andet forum, at det kunne være en mulighed. Jeg er bare ikke helt sikker.


  • #11   30. aug 2009 bliver noget biks og fusk ellers.

    Men jeres hovedepine.


  • #12   30. aug 2009 Jeg kan kune se en mulighed udover den Jubas kom med.
    I skal banke det gamle gulv op og få det isoleret og evt lagt gulvvarme ned og så få støbt et nyt beton gulv.
    Mener selv at alt andet bliver "lappe løsninger"


  • #13   30. aug 2009 årh tak... så er jeg ikke ene om den mening smiley

  • #14   30. aug 2009 Jeg er skam helt enig med jer, men sådan bliver det ikke. Hele vores hus er lavet præcis efter reglerne og med korrekte materialer. Men.. i kælderen bliver gulvet altså ikke banket op.

  • #15   30. aug 2009 så må man gå på kompromis med højden.

  • René S
    René S Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Boliger: 1 Svar: 24
    #16   31. aug 2009 Mit bud vil være Isover eller rockwool plader. Jeg ved ikke lige med rockwool, men Isover har nogle meget stærke plader på 20 mm tykkelse. Det burde være nok til at tage den ubehagelige fodkulde. Problemet er dog at ingen isoleringsmaterialer kan holde til direkte belastning. Det gælder også flamingo, som så alligevel ikke må bruges i det her tilfælde.
    Hvis i vælger en 20 mm løsning med Isover, vil pladerne hurtigt blive ødelagt når i går på dem, så en løsning kunne være at ligge nogle gulvspånplader direkte ovenpå. Hvad dampspærre angår ved jeg ikke helt hvad loven siger med kælderbygninger. Vil dog sige at et kældergulv er i stor risici for fugt, og vil derfor mene at en dampspærre vil kunne give alvorlige problemer på sigt. Om det er lovligt eller ej, så er mit bud: Tagpap ud over hele kældergulvet. 20 mm Isover TFP plader ovenpå, og til sidst gulvspånplader.

    Vær velkommen til at be - eller afkræfte, om denne løsning i det hele taget er lovlig. Guldløsningen er selvfølgelig at brække gulvet op, og få det lavet rigtigt. Så kan man også få evt. fugtgener helt udraderet.


  • #17   31. aug 2009 Uanset hvad du bruger som gulv i din kælder så får du problemer. Man kan ikke undgå fugt i en kælder og den eneste type gulv som du kan bruge, når du ikke har isoleret gulvet er klinker, men det bliver rummet ikke varmere af.
    Der er kun en løsning og det er at brække betonen op og isolere og så lægge nyt beton gulv, enten med eller uden varme (jeg ville vælge m/ varme)
    min påstand er at man ikke kan lægge gulvtæpper og trægulve i en kælder uden at få problemer. Der vil altid komme lidt fugt og dermed svamp og lign. især når der ikke er isoleret.

    (er det nu jeg skal spørge om det er lovligt at indrette kælderen til bolig?)

    MVH Frank


  • #18   31. aug 2009 Tagpap? Er det ikke det samme som at bruge dampspærre?

    Vi har aldrig set nogen form for fugt i kælderen, og har boet her i snart 2 år. Der har tidligere været gulvtæppe på i værelserne, og de var helt tørre, da vi tog dem af. Der var ingen tegn på at gummilaget under gulvtæppet havde været udsat for fugt.

    Vi er derfor ikke så bekymrede for værelserne, der skal have gulvtæppe. Det er mere de to rum, hvor vi skal have klikgulv. Det kan jo hurtigt tage skade, hvis der kommer fugt/kuldebroer/kondens.


  • #19   31. aug 2009 hvorfor ikke bare bide i det sure æble og rive det gulv op.. ??
    vi er selv ved at renovere og har selv lige fået isoleret gulvet og fået gulvvarme..
    det koster lidt men det bliver altså noget sjusk det andet og hvis i ikke følger de skrevne regler for i ikke penge fra forsikring hvis der kommer svamp osv.

    ved godt det er noget pis og et kæmpe arbejde (lavede selv beton) men det er det hele værd og hvorfor slække på kvalitetet "bare" fordi man vil være færdig ?

    men hvis i vil gøre som du siger, så ville jeg nok starte med at ringe og høre nogen der kunne fortælle reglerne.. det burde en anerkendt murer eller beton arbejder vel gøre.


  • #20   31. aug 2009 Linda:

    Jamen det har ikke noget at gøre med, at vi ikke gider banke det gamle gulv op og støbe nyt. Husets sokkel går kun til kældergulvet. Hvis vi vil banke gulvet op, skal hele huset understøbes. Det er der ingen der kan anbefale at man gør. Det kan heller ikke svare sig økonomisk.

    Hvis det var fordi vi ikke gad eller fordi vi bare gerne vil være klamphuggere, havde vi nok heller ikke fjernet ALLE de gamle rør på vægge og loft i hele kælderen og støbt de nye ned i gulvet.

    Vi lægger dampspærre ovenpå betongulvet, isoleringsplader ovenpå og gulvtæppe/klikgulv tilsidst.

    Vi må gerne lægge dampspærre ovenpå betongulvet, da der hverken er isolering eller dampspærre under betongulvet. Vi spærer derfor ikke fugten inde, da den kan trække ned i sandet.


  • #21   31. aug 2009 Hmm den med at fugten trækker nedaf køber jeg ikke, jeg vil mene at fugt trækker opad! Fugten bliver suget op nede fra. Men nu er det slet ikke sikkert at der er et problem med opstigende grundfugt og slet ikke hvis der er støbt helt nyt gulv, som det lyder til at I har gjort. Jeg vil dog mene at I skulle have lagt dampspærren UNDER betonen, så var I ovre det problem, men sket er sket og det er lidt sent at ændre på nu.
    Der er ikke andet for end at prøve med dampspærre under gulvet, det kan nok ikke gå helt galt, hvis I ellers holder øje med evt fugt undervejs.
    MVH Frank


  • #22   1. sep 2009 Vi har ikke lagt helt nyt gulv.. kun alle de steder hvor rørerne er blevet gravet ned

  • #23   1. sep 2009 hvem har sagt i gerne må gøre sådan.. i skal fadme passe på der ikke kommer svamp..
    så skal i nemlig banke det hele op.. og det er også ud af egen penge oung.. men håber da i for prof hjælp :: , så i ikke selv gør hva i mener der er bedst..


  • #24   1. sep 2009 Det har vi fået at vide af en murer..

  • Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 25
    #25   1. sep 2009 Hej Jannie.

    Det er mig der også har svaret dig på det andet forum, og nu får det et opfølgende link.

    Det er på denne måde vi har løst vores problem med kældergulv og risiko for opstigende fugt: (link fjernet)


  • Bo S
    Bo S Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 25
    #26   1. sep 2009 Vi har dog kun laminatgulv, hvis du skal have gulvtæppe, så skal der nok være en stabil træplade under tæppet.

  • #27   2. sep 2009 Bo S:
    Tak for linket:)
    Jeg havde selv fundet flere info om pladerne, men kom fra dem igen,
    Nu har vi valgt dampspærre og isoleringsplader.


  • John Z
    John Z Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   29. nov 2016 Hej vil høre hvordan det går med gulvet i klæder for vi står med det samme problem virker det med dampspær og de plader

Kommentér på:
"Isoleringsplader" til kældergulv

Annonce