{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.023 visninger | Oprettet:

Fjerne maling fra vinduer ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Vi er gået igang med at male vinduerne i vores hus. De er røde nu, og vi er så ved at male dem hvide.
Nu til problemet.. Jeg kan ikke klare den hvide farve.
Hvordan får jeg det nemmest af igen ? Er det nemmest at slibe det af ? Med maskine selvfølgelig. Eller er der nogen der har erfaring med malingfjerner eller at bruge kautisk soda ?

Når jeg så får malingen af, vil jeg give det en gang olie og noget klar beskyttelse, så den flotte træfarve kommer frem igen.

Det skal lige siges at det er bondehusvinduer og at der er 19 stk, plus 4 franske dobbeltdøre og to hoveddøre.

Simon.


Kommentarer på:  Fjerne maling fra vinduer ?
  • #1   21. jul 2009 jeg tror næsten du skal slibe dem ned, for jeg tror hvis du begynder at bruge noget som opløser malingen så vil du kunne risikere at malingen trækker ned i træet smiley og derved vil det misfarve træet for altid smiley

    Men det ikke noget jeg ved noget om.. jeg tror du skal passe meget på med hvad du bruger smiley


  • #2   22. jul 2009 + kaustisk soda også opløser andre ting, så som kit og gummilister og det r svært at neutralisere dt, så overser du noget fortsætter dt med at arbeejde.....
    Skrab det af du kan med en skraber - man kan købe nogle gode nogen med hærdede klinger hos farvehandler og byggemarkeder - slib så resten af.


  • michaelmaler .
    michaelmaler . Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Svar: 48
    #3   22. jul 2009 Prøv at smøre dem ind i brun sæbe og put noget plastic på og lad det sidde et par dage,det burde opløse malingen(pas på listerne).

    Det kan være svært at gå tilbage til oliebehandling,når der først er blevet brugt heldækkende maling,da det sidder i alle små revner og sprækker,behandling med olie vil fremhæve disse små farve rester.

    Jeg vil anbefale at finde en anden farve,som du kam holde ud at se på.


  • Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
    #4   22. jul 2009 Det er laangt det nemmeste at bruge en varmeblæser.

    varm malingen op til den bobler, skreb det derefter af med:
    (link fjernet)

    Det findes flere forskellige type skrabere, både med rund, lige og trekantede "platter" (skarbeflader)

    Det er meget meget nemt. Malingen skaller af, når man køre skraberen ind over.
    Hvis du skal have træfarven frem igen, skal du passe på med ikke at varme for meget, da træet kan blive sort nogle steder. (det sorte kan evt. slibes væk)



  • #5   26. jul 2009 Fyrretræ skal pr. definition males (i min verden).

    Det har aldrig været meningen at fyrretræ (med mange knaster osv.) skal stå uden maling. Hverken døre, karme eller vinduer. Hvis man har noget lækkert ædeltræ, så er det en anden snak.

    Jeg får røde knopper af afsyrede fyrretræs-ting osv. Grim misforstået bondetrend.

    Mal det hellere en farve du kan lide. Det er jeg sikker på du bliver gladere for i længden - og du kan bare male det hvide over. Så er de også dobbelt beskyttet.



Kommentér på:
Fjerne maling fra vinduer ?

Annonce