{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.548 visninger | Oprettet:

thomas l
thomas l
Tilmeldt:
16. aug 2011
Emner: 19 Svar: 67

ny garage skimmel på indv vægge.. {{forumTopicSubject}}

Hej folk som læser dette indlæg smiley

Jeg har brug for lidt råd og vejledning, sagen er den, at vi har fået bygget en ny garage, og vi er ved den afsluttende fase på projektet, meen jeg ser så nu at der er kommet skimmel/fugt skader på de indv osb plader som vi har som beklædning indv i garagen, det skal lige siges at det er en muret garage bygget omkring et træskelet med vindpap og 100mm isolering i væggende dampspærre og så tilsidst osb plader, den er opvarmet via gulvvarme i beton gulvet. ved at de osb plader har lagt ude ved forskellige vejrforhold, de er så blevet påsat i garagen inden de overhovedet var begyndt med at mure eller i hele taget har fået gargen lukket, så de har jo fået lidt vand+fugt. har været omkring mesteren omkring problemet som bare tørre den af med at det er normalt i en garage da der altid vil være fugt og en svingende temp..

mig spørgsmål er så, har han ret eller prøvet han bare at bilde os noget ind? (vi har ingen forstand på byggeri så vi er meget uvidende)..

så håber på lidt prof hjælp ::

på forhånd tak

thomas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny garage skimmel på indv vægge..
  • #1   1. dec 2012 En garage med dampspærre og varme er lidt kompliceret men hvorfor er der OSB plader på??? Jeg ville have valgt et produkt der kan klare fugt du kan jo ikke tørre bilen inden du kører den ind hver gang.... Osb plader kan kun klare meget lidt fugt...

    Er pladerne malet? Jeg vil sige at jeg tror du har et vedblivende fugtproblem i din garage når du har dampspærre...


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #2   1. dec 2012 der vil altid være over 18 grader i garagen, så fugt skulle være ikke ikke værende problem. den bruges til vores showcars og da vi godt kunne li trælooket faldt valget på osb plader..

    de er ikke malet og bliver det ikke..


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #4   1. dec 2012 der er ingen ventiler i garagen nogen steder desvære ;(

  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #6   1. dec 2012 sørg for god udluftning, ventiler eller cirkulation af luft ind/ud af konstruktionen. Det koster lidt af få kold luft ind som skal opvarmes men fugtig luft koster mere at varme op end tør luft så det vil være godt (også for bilerne) at fugten holdes minimal.


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #7   2. dec 2012 nu har jeg jo dampspærre på hele vejen rundt, det burde jo gøre der ikke kan komme kondens/fugt ind i garagen da det jo burde stoppe ved dampspærren eller tager jeg fejl?? kan jeg evt gøre andet for udluftning? da jeg vil være ked af at skulle lave hul i en ny mur eller taget for den sags skyld? har 100mm isolering i siderne og 250mm i taget og igen med damspærre i tag og siderne...

    showcars er biler som kun køre om sommeren, om vinteren står de stille i garagen..


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #9   2. dec 2012 har ingen vinduer i garagen. kun 2 porte og 1 dør..

    men kan jeg kræve de skimmel angrebet osb plader udskiftet da mesteren burde ved noget om det inden de blev monteret, eller er det på min regning???


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #12   2. dec 2012 Jeg er helt enig med med Mogens, og er problemet der så stadigvæk om 2 mnd , så kan du gøre noget på det tidspunkt. men lad os endelig se garagen , gerne med biler i . (hvis du opretter et album så smid lige et link i tråden)

  • #13   2. dec 2012 Thomas L du tager fejl når du tror at dampspærren gør at du ikke får fugt og kondens ind i garagen... Det er lige omvendt dampspærren forhindrer den varme luft i at sive ud i konstruktionen det er jo den varme luft der indeholder mest fugt.
    Der vil vedvarende være et stort problem i den konstruktion du har lavet og det er manglende udluftning.... Du skal have sat ventilation op... det kan være ventiler eller udsugning ulempen ved det er at det er dyrt når du har 18 grader(det er vist heller ikke lovligt at have så høj en temperatur) allerbedst økonomisk er jo et genvex anlæg så mister du ikke varmen. Jeg tror næppe den garage er godkendt at kommunen til 18 grader men den smule isolering der er kommet i.
    Hvis jeg var dig ville jeg have bygget uden dampspærre så du fik naturlig ventilation. Du har fået lavet en ballon hvor du bare tilførerer mere og mere fugt ind i ballonen men aldrig får noget ud.


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #14   2. dec 2012 takker for de mange svar der er kommet. meget brugbar.. vi har søgt byggetilladelse på garagen, dog fortrød vi at den var uden varme dengang, så det er kommet efterføgelende via gulvarme, men har det den store forskel for kommunen om den er med eller uden varme? noget vi skal oplyse til dem eller hvad???

    vi har en fugtigsmåler i garagen og den er på 40% så det er jo ikke fordi det indikere at den er fuld at fugt på nogen måde...


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #16   2. dec 2012 du får ikke godkendt det med gulvvarme , så hold du hellere det for dig selv.

  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #17   2. dec 2012 øhh hvorfor ikke, har du et link til din påstand så jeg kan læse om det??

  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #19   2. dec 2012 men ´det er jo ikke ulovlligt at have slangerne liggende i gulvet smiley tag det roligt , rigtig mange udestuer står som uopvarmet på trods af at der er gulvvarme i , det eneste du skal tage højde for ,er når/hvis du engang skal sælge ,skal du tage dine forholdsregler , ellers sker der intet.

  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #20   2. dec 2012 ok. men når sådan et nyt bygger er færdigt, kommer der så ikke nogle fra komunen og tjekker den hvad vis de finder ud af det, hvad sker der så??, hvad med kredit foreningen hvad siger de til det at den ikke er godkendt med gulvvarme, da vi har lånt til garage via dem.

  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #21   2. dec 2012 hvad er det for nogle evt forhåndsregler???

  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #22   2. dec 2012 går ud fra du spørger om forholdsregler og ikke forhånds ? ja 2 muligheder enten propper du gulvvarmen af (så kan ny ejer selv etablere det igen ) eller også får du skrevet i papirerne at det ikke er godkendt med gulvvarme.
    jamen ift kreditforening , sker der intet . hvad skulle der ske ?
    jeg tror ikke de kommer , men hvis de gør så lukker du for varmen 1 døgn i forvejen .så er det svært at vide der er varme der .


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #23   2. dec 2012 ja hvis de finder ud af det , så beder de om at du kobler det fra ,
    men der sker ikke en s... hvis du ikke begynder at søge.


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #24   2. dec 2012 ok. har så fået en garage (uden) varme kan jeg høre smiley

    takker mange gange for de gode input i er kommet med, er mekaniker så er meget på udebane når det kommer til byggeri/hus smiley


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #25   2. dec 2012 selv , og tag det roligt ,intet sker , og lad os endelig se den (helst med biler i )

  • #26   2. dec 2012 Det gør en meget stor forskel om den er opvarmet eller ej det kan jeg nu heller ikke tro du ikke har tænkt på... Ingen i dagens danmark kkan da undgå at have hørt om klimapolitik..
    Altså det er nu mere dig selv du har snydt ved at isolere den så dårligt som du har...(det bliver dyrt i længden) Men når et rum er opvarmet over et antal grader(måske 15) så skal der laves beregning på energiforbruget...Sådan rent miljømæssigt er det jo lige ringe om du bruger en masse varme i dit hus eller i din garage...
    Jeg tror ikke du får problemer med kommunen medmindre du bliver anmeldt, hvis f.eks. en nabo er sur over garagen.

    40 % luftfugtighed er meget lavt det tyder på din garage ikke er så tæt alligevel så... Ved 40% luftfugtighed kan der ikke gro skimmel så skal der virkelig være koldt for at luften kondensere. Jeg går udfra at du måler 40% luftfugtighed ved 18 graders varme og ikke når garagen er kold for så er det jo snyd.


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #27   2. dec 2012 det er fordi vi først er kommet på ideen efter mesteren havde indsent byggetilladelsen, og mesteren har jo kun lavet beregningen på en garage uden opvarmning...

    vi måler pt 43% ved 19 grader, skimmel er kommet på pladerne da garagen var åben. dvs uden porte - døre - muren omkring træskellettet. og da der så kommer varme på så er skimmlen kommet da de jo har været meget fugtigt de seneste pr mdr jo..

    om det er dyre eller ej, må tiden jo vise. så meget under isoleret er den jo hellere ikke og det er kun 52 kvm...



  • #28   2. dec 2012 Nu kan mester jo ikke sende en byggetilladelse, den er det kun ejeren der kan være ansvarlig for... jo han kan da godt aflevere den men det er ejeren der har ansvaret.
    Men hvis varmen er koblet til inden de plader er udtørret så kan der jo godt komme skimmel på dem hvis de var slaskvåde da de blev sat op.
    Der kan ikke komme skimmel uden varme... Måske pladerne bare er jordslået?


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #29   2. dec 2012 jo det er mesteren som har indsendt den med min fuldmagt på.. så det er ingen problem..

    ved ikke om de ligefrem har været sjask våde, men de har været fugtige ihvertfald, for det er skimmel og kan se de har slået sig også...


  • #30   2. dec 2012 Tager du ikke lige nogen billeder?

    Vidste dem der har sat pladerne op godt at garagen lige pludselig skulle opvarmes til 19 grader?


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #31   3. dec 2012 ja for det hele er samme firma. så det var de godt klar over.. hvad vil du have billeder af???

  • #32   3. dec 2012 Det er røv ulovligt at varme en elendigt isolerret garage op smiley
    Der er et isoleringskrav til bygninger for at spare på energien og dermed på miljøet. Om det så er et kontor byggeri, garagebyggeri eller et boligbyggeri så er der nogle isoleringskrav ved nyopførsel der skal overholdes.

    Men til dit problem vil jeg mene at skimmelen forsvinder når bygningen er godt udtørret. Du kan evt. skrubbe pladerne godt med en Rodalon/vand opløsning for at slå selve skimmelen ihjel. Når skimmelen er fjernet, kommer den ikke igen, med mindre der igen bliver tilført fugt igen.

    Hvor lidt isolering har du i gulvet? 100mm smiley

    MVH Frank


  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #33   4. dec 2012 Frank : du behøver ikke lede længe for at finde huse , med noget mindre isolering.så ringe isoleret er det altså ikke.
    P.s : er røv ulovligt , meget ? sådan lige som at køre uden cykellygte eller ikke skovle sne ? smiley


  • #34   5. dec 2012 Michael, ja der er huse der er dårligere isoleret, men nu taler vi om en NYOPFØRT garage og så skal den sku opfylde gældende lovkrav. At naboen så har et hus fra 1940 uden isolering er sagen uvedkommende. Det er nyopført ergo skal alle lovkrav opfyldes.

    Og nej, det er være end at køre uden cykellygter, det burde takseres med en mega-OLFERT smiley

    MVH Frank


  • thomas l
    thomas l Tilmeldt:
    aug 2011

    Emner: 19 Svar: 67
    #35   3. jan 2013 så har jeg lagt et album ind med garagen. kommentaer gerne smiley

    http://www.boliggalleri.dk/fotoalbum/diverse_bolig/1534-ny_dobbelt_garage


Kommentér på:
ny garage skimmel på indv vægge..

Annonce