{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.827 visninger | Oprettet:

Ny el tavle - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har lige lidt spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg er den nye lykkelige ejer af et hus. (Mit første)

I huset er der en "gammel" tavle, i ved, med de store sikringer, de gamle sorte bokse i ved. Men har opvaskemaskine,tørretumbler og vaskemaskine sat til på engang, og lyset kan delvist falde. I ved, ligesom pæren bliver svagere engang imellem.

Jeg tænkte, hvis jeg fik sat en ny tavle i, ville det så hjælpe mig med mit problem? Dvs. Vil jeg få "mere ud af min strøm" og hvad ellers?

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny el tavle - Hvorfor?
  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #1   3. aug 2012 hej daniel

    få lavet et eltjeck af huset før du beslutter dig.

    de gamle tavler med de store porcelænssikringer fungerer jo fint men ofte er resten af installationen ligeså gammel. Hvis kabler og dåser i resten af huset er samme alder/standard giver det dig ingenting at skifte tavlen. Det du bør sikre dig er at der er et fungerende hpfi/hfi relæ i tavlen.

    Men hvis resten af huset er af nyere standard (trukket nye kabler, nye stikdåser osv. kan der være en lille gevinst ved at skifte til de nye sikringsgrupper da du må sætte 13A sikringer i istedet for 10A. me4n det kan kun gøres hvis kablerne kan klare det.
    det du bør få undersøgt er om de tunge strømslugere kan sættes på flere forskellige grupper og ikke den samme for at fordele belastningen og mindske "lysdæmpningseffekten". du kan nemlig risikere at sikringen går hvis du har alle de store maskiner på de samme sikringer og starter alting samtidigt

    få en elektriker/installatør til at gennemgå dit setup og anslå forbedringerne.

    Mvh. Anders


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #2   3. aug 2012 så lige at du har postet på andre gallerier også samt at huset er nyrenov....hvis alt andet el er skiftet til ny standard ville jeg afgjort ikke spare den sidste mønt på tavlen og så se at få den skiftet....

  • #3   3. aug 2012 nu har jeg ikke pisse meget forstand på det, men vi har renoveret hele huset og fandt ulovligeelinstal. og vi havde allerede inden valgt at få trukket nye ledninger da der var mangel på kontakter og vi skulle have spot i loftes smiley

    vi har altså sparet 1000 kr hver 3. mdr efter vi har fået ny tavle og tæller.. (tæller blev digital så det har vi ikke betalt for)

    men efter alt er nyt sparede vi 1000 hvert kvartal.. bruger ikke mindre strøm.. eller jo vi har så skftet alle pære til led.. smiley og der er kommet nye elting i køkkenet osv.. men vi er kommet op på de 1000 ret hurtigt... allerede inden vi gik i krig med at skifte ud..

    så der må være noget om at der er noget at spare ved at skifte det hele smiley


  • #4   23. aug 2012 En ny eltavle med termosikringer og nyt hpfirelæ vil formentligt også være sikrere end sådan en gammel svend som du har nu. Flere grupper vil formentligt også gøre at du ikke vil opleve strømudfald på samme måde som nu.

  • michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 883
    #5   23. aug 2012 Linda &Brian : bare lige for at undgå misforståelser, så er det ikke jeres udskiftning af sikringer og måler der sparer jer penge. (medmindre måleren har kørt for stærkt)

Kommentér på:
Ny el tavle - Hvorfor?

Annonce