{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.843 visninger | Oprettet:

Anders T
Anders T Hjælpe-administrator

Tilmeldt:
12. jun 2008
Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116

Bankelyde på radiator {{forumTopicSubject}}

jeg har googlet en del på problemet....det hedder populært vandslag eller på godt dansk hamre-banke lyde på radiatorer.
jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig til at forstå problemet og måske tilmed komme med forslag til en løsning.

Problemet: når det bliver koldt udenfor (og fyret begynder at lave varme) begynder vores radiatorer i stuen at banke,,,i starten bare periodiske klonggggg klonggggg lyde men senere på aftenen kommer de hurtigere....det starter med enkelte klong lyde, hurtigere hurtigere, langsommere langsommer og stopper og starter forfra efter lidt tid.... svært at forklare smiley

vi bor i et étplans hus med helt nyt gasfyr (geminox THI 75 M)
jeg har hørt flere forklaringer og løsninger; udluftning, eller at rørerne til/afgang fra radiatorer er for tæt på gennemføringerne i gulvet men nu er alle radiatorer udluftet og ingen steder rør de ved gulvet hvor rør går ned under gulvet.

Kender I til dette og hvad kan jeg gøre for at fjerne bankelydene?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bankelyde på radiator
  • Nicklas A
    Nicklas A Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 112
    #2   14. apr 2012 Jeg var ude hos en kunde for en måneds tid siden, som havde det samme problem, efter jeg havde installeret direkte fjernvarme anlæg i stedet for oliefyr.

    Og efter installationen begyndte 2 af hans ventiler også at gøre som du beskriver.
    Jeg fandt ud af at det kom fordi der var kommet mere tryk i hans rør, så når ventilen åbnede langsomt, bankede den pga trykket.

    Jeg endte med at skifte hans ventiler, selvom de kun var et par år gamle og det hjalp.

    En anden ting du kan prøve er at lukke lidt vand af anlægget, måske ned på 0,5bar eller hvad du nu kan presse det ned til og se om det så holder op.


  • Anders T
    Anders T Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 5 Følgere: 12 Boliger: 2 Emner: 60 Svar: 1.116
    #3   15. apr 2012 hej mogens og nicklas

    det med trykket giver mening for det gamle fyr/fremløbspumpe sendte vand ud med væsentligt mindre tryk da 3 vejs ventilen som prioriterede mellem brugsvand og varme ikke lukkede rigtigt op/i. Jeg tror jeg vil prøve at skifte de 2 ventiler som sidder først på varmestrengen for at se om det løser problemet.

    Mange tak for Jeres input, jeg skriver når ventilerne er skiftet, så ser vi om det løser noget.


Kommentér på:
Bankelyde på radiator

Annonce